roadtrip-2011.reismee.nl

Dag 6 – Gunung Gading National Park

Onze gids stond wederom om half 9 klaar. Eerst was er wat onduidelijkheid over ons programma. Er stonden minder activiteiten op de voucher dan in de beschrijving. Na het even afstemmen hiervan vertrokken we naar de Fairy Cave. Dit was een flink stuk rijden waarbij we onderweg een keer hebben gestopt om te kijken naar de cacoabomen en ananasplanten. Onze gids besloot ook nog de Wind Cave aan ons programma toe te voegen. Dit was een erg donkere grot, waar we alledrie een zaklamp nodig hadden. Er zaten veel vleermuizen en de lucht was dan ook smerig. Kim was blij dat ze haar pet op had, want er kon ieder moment wat naar beneden vallen. Dit viel overigens mee. Daarna bezochten we de Fairy Cave, ook hier waren verder geen toeristen. Deze grot was veel lichter, hier waren ook planten (vooral varens). De grot was mooi om te zien, wel was het weer een zware klim (veel steile trappen waar regelmatig tredes ontbraken). De naam van de Fairy Cave komt vanwege een elf die vroeger hier in een poeltje zat te badderen, de mensen nu eren deze elf nog steeds.

Daarna gingen we naar het plaatsje Bau waarover onze gids de historie had verteld. Hier namen we een lokale lunch (rijst met verschillende soorten vlees). Onze timing was goed, want toen we net zaten te eten begon er een tropische regenbui. Eenmaal in Guning Gading N.P. regende het nog steeds, dus deden we onze regenjassen aan. Dit was echt geen goed idee, want dat plakte natuurlijk helemaal aan je lijf. Guning Gading N.P. is bekend om de grootste bloem ter wereld die je er kunt vinden (Raflesia). De gids had al aangegeven dat er op dit moment geen bloem is (deze bloeit ook maar 7 dagen), maar wel bloemknoppen. Dus gingen we hiernaar op zoek. Dit viel nog niet mee. We weken ook van de paden af voor onze zoektocht, dit vond Stephan erg leuk. Op een gegeven moment stelde de gids voor dat Stephan en ik alvast naar de waterval moesten gaan (tocht omhoog en omlaag) en dat hij aan de parkranger ging vragen waar hij de bloemknop kon vinden.

De waterval was klein, maar wel mooi. Stephan werd weer eens te overmoedig en schoot met zijn voet van een steen af recht het water in! Op de terugweg ging de gids nog éénmaal zoeken en met succes. Op een gegeven moment riep hij en moesten we ons een pad banen door de jungle. We riepen steeds zodat we hem konden vinden. Nadat we hem hadden gevonden bleek dat de bloem op een rots van 10 meter hoog zat. Normaal zou Kim de rots nooit opklimmen, maar omdat de gids zei dat het wel gingen lukken probeerde ze het en het ging feilloos. Toen we op de rots zaten moesten we nog flink wat moeite doen om een foto te maken. En uiteindelijk hebben we de knop gefotografeerd. Eenmaal terug bij de auto was het best laat, dus besloten we terug naar hotel te gaan, dit was nog 1,5 uur rijden. Rond 5 uur waren we terug in het hotel en waren blij om lekker te kunnen douchen.

's Avonds aten we bij de Seafood hotspot (tip van gids), dit leek op een vismarkt met allemaal kraampjes waar ze verse vis bereiden. Er waren heel veel tafels, er waren maar weinig toeristen echter waren er veel locals met hun hele families. Het was erg geschikt voor grote groepen waarvoor ze grote schalen met eten serveerden. Kim had zin in verse vis zoals tilapia, maar dit was lastig want je kon alleen een hele vis kopen en deze waren erg groot. Stephan had hier geen zin in en ging voor een fish and chips. Kim koos uiteindelijk voor mosselen. Het smaakte erg goed. Tijdens het eten begon het hard te regen, dit maakte z'n kabaal op het dak dat zelf de lokale bevolking hiervan op keek. Na het eten gingen we terug naar het hotel om onze koffers te pakken. De volgende dag zouden we namelijk om 5:00 worden opgehaald, ons vliegtuig vertrok namelijk om 7:00.

Dag 5 – Bako National Park

Na een snel ontbijt stond onze gids om half 9 voor ons klaar om naar het Bako National Park te gaan, dit was een individuele excursie (dus we waren maar met 2en + gids/chauffeur). Na ongeveer een half uur rijden, waren we bij The Bako Village vanuit waar de bootjes vertrokken. Het was nogal druk, dus het duurde even voordat we in de boot konden. Echter onze gids regelde dat we eerder konden vertrekken, later vertelde hij dat de gidsen voorrang krijgen. We vaarden naar het strand bij het Bako National Park, omdat het eb was moesten we een stukje door het water naar het strand lopen. Daar zagen we meteen een groep mensen staan kijken naar een aantal apen (Silver Leave Monkey) die daar zaten. Er was ook een heel schattig baby-aapje bij.

Daarna begonnen we aan de trail. Al snel gingen we over smalle paadjes door de jungle, dit was nogal heuvelachtig. De trail was mooi, maar het was wel erg zwaar. De luchtvochtigheid was heel hoog, het leek net of je door een Turks stoombad liep, alleen de stoom ontbrak. Al snel waren we erg bezweet en plakkerig. Vooral Kim had ook moeite met de heuvels. Hier en daar was het ook glad, dit merkte Stephan toen hij onderuit ging, hij schepte hierbij de gids die nog net overeind bleef! Het was goed opletten en zoeken om dieren te zien. Toen we door de mangrove liepen hebben de bekende neusapen gezien. Verder zagen we geen insecten, waarschijnlijk door de hitte. We lunchten halverwege bij een strand (lunchpakket) en hebben nog even pootje gebaad. Daarna zijn we weer terug gelopen.

Onze gids had gehoord dat er vlakbij het hoofdgebouw, waar we zaten voor een drankje, een slang zat. Hier zijn hij en Stephan nog even naar gaan kijken. Terug vertrokken we in een bootje vanuit een steiger. Onze gids regelde, mede dankzij het rode hoofd van Kim, dat we niet lang hoefden te wachten op een boot en we ook nog een luxe ‘vip' boot kregen. Eenmaal terug in het hotel wilden we na het douchen eigenlijk naar het zwembad, maar inmiddels was het geen goed weer (bewolkt en regen). Dus zijn we maar een middagdutje gaan doen, Kim was nog steeds erg moe. Ze had al 2 nachten slecht geslapen (nog steeds last van de jetlag).

Dag 4 - Kuching

Om half 9 stond onze taxi al klaar om ons naar het vliegveld te brengen. We hadden onze taxi bijna naar de terminal gestuurd, want onderweg kwamen we er achter dat de 2 terminals ver uit elkaar lagen. De ene is voor internationale vluchten en de andere voor lokale vluchten. Onze taxichauffeur baalde flink, maar gelukkig hoefden we niet heel ver om te rijden. We gaven hem maar wat extra fooi en waren ruim op tijd bij het vliegveld. Bij Starbucks checkten we nog even onze mail (erg handig: Starbucks!). Na het inchecken moesten we nog ruim een uur wachten voor onze boarding time en schreven we dit verhaal. De vlucht ging snel. Op het vliegveld werden we opgewacht door een taxi chauffeur en naar ons hotel (het splinternieuwe, luxe Pullman hotel) gebracht. Verder kunnen we vandaag relaxen. Helaas regent het, maar er is een spa in het hotel waar we zo naartoe gaan. Morgen maken we een excursie naar het Bako National Park.

Dag 2 en 3 - Kuala Lumpur

Na een goeie nachtrust in Frankfurt namen we om 8.30 uur de shuttle bus naar het vliegveld in Frankfurt. Tijdens de vlucht hadden we gehoopt wat te kunnen slapen, want de vlucht duurde 12 uur. Kim kon zich de eerste uren nog goed vermaken met de film Harry Potter deel 7 - part 1. Ook kregen we een lekkere (warme) lunch. Toen we nog zo'n 6 uur te gaan hadden, probeerden we te slapen. Dit viel niet mee, want 3 rijen voor ons zat een gezin met 3 kinderen, waarvan 1 kind een uur lang aan een stuk heeft gehuild en geschreeuwd. Gelukkig was dit niet tijdens Harry Potter anders was Kim geflipt. Stephan had ook last van een passagier, er was namelijk een man die zijn stoel als fitness apparaat gebruikte.

Na een veilige landing en de paspoortcontrole had Stephan al snel een goedkope taxi geregeld die ons rechtstreeks naar ons hotel brachten. Onderweg wisselde we nog even bij een tankstation van auto, want in deze taxi (nogal een oude bak) paste de koffers niet achterin (ze hingen er half uit). Ons hotel (Melia Kuala Lumpur) lag op een goeie plek. Het lag namelijk tegenover Time Square! Ha, er kunnen maar weinig mensen zeggen dat ze op Time Square hebben overnacht. Omdat we nog niet meteen konden inchecken (het was pas 9 uur 's ochtends), gingen we even kijken naar het gebouw tegenover het hotel, Times square. Dit bleek het grootste overdekt winkelcentrum van Maleisië te zijn. We hadden niet zo'n behoefte aan winkelen, maar vooral aan slaap. Na een uurtje konden we inchecken en deden een dutje. Daarna nog lekker aan het zwembad gelegen. Laat in de middag hebben we de monorail gepakt (halte was naast ons hotel) en zijn we naar de Kuala Lumpur Tower gegaan. Dit is een communicatietoren van 422 meter hoog. Er is een uitkijkpunt op 276 meter hoogte, waar je in een lift in 15 seconden naar toe gaat. Het uitzicht was mooi, maar het was wel bewolkt en er was veel smog waardoor je niet heel ver kon kijken. We hebben ons hotel ook nog op de foto gezet (zie vinger). De volgende dag wilden we de hop on - hop off bus nemen, dus zochten we alvast uit waar de halte was. De halte was lastig te vinden, deze was bij lot 10 (ook weer een groot winkelcentra).

De volgende dag vertrokken we rond half 11 met de hop on - hop off bus. Dit is erg handig om de stad te bekijken, omdat je grote afstanden moet afleggen om alle bezienswaardigheden langs te gaan en deze niet allemaal bereikbaar zijn met de metro/monorail. Het nadeel is wel dat je soms lang in de bus moet zitten, omdat het absurd druk is op de weg. Bij de meeste haltes zijn we wel even uitgestapt, waardoor we veel gezien hebben: Chinatown (hoogtepunt: Chinese en Indische Tempel), Little India (hoogtepunt: bij een lokaal restaurant eten), National Museum, Lake Garden, National Palace en natuurlijk de Petronas Twin Towers. In Lake Garden bezochten we The Butterfly Park (met mooie vlinders, maar ook vieze insecten), The Orchid Park (met veel soorten orchideeën). Het Bird Park sloegen we over, dit is een groot park waar je wel minstens een paar uur voor nodig hebt. In de Petronas Towers konden we niet naar boven over de loopbrug, dit kan alleen 's ochtends vanwege een beperkte hoeveelheid kaartjes. We gingen wel even in het gebouw vooraan, dit bleek ook weer een winkelcentrum te zijn met veel chique winkels. Over het laatste stuk terug naar ons hotel hebben we een uur over gedaan wegens de spits. We aten nog een lekkere biefstuk bij een steakhouse en gingen doodmoe (vooral Kim) terug naar ons hotel. Stephan regelde nog even een goedkope taxi voor de volgende ochtend. Onze conclusie: Kuala Lumpur is een leuke, moderne stad (stinkt echter wel een beetje).

Dag 1 - Hotel in Frankfurt

Onze eerste overnachting is in Frankfurt vlakbij het vliegveld, zo konden we vandaag lekker relaxt doen en dan morgen rustig aan ons vliegtuig halen.

We zitten in het Mercure Hotel Wings Frankfurt Airport, dit ligt in Raunheim. Het is een net hotel en zeker niet duur, het grote voordeel is dat je hier ook gratis je auto kan laten staan.

De hotelkamers zijn echt enorm, ja kan zien dat hier ook conferenties worden gehouden. We hebben zelfs een kookstel en een koffiekamer in onze hotel kamer. Jammer alleen dat wel zelf geen koffie drinken want de thee die eruit komt is veel te sterk en niet te pruimen.

Het eten is ook goed, we hebbennatuurlijk een Wiener Schnitzel gegeten. Nu nog even een aflevering van 'The Event' kijken (echt verslavend) en dan lekker slapen.

Ons volgende verhaal zal over een paar dagen online komen, tot dan!

Rondreis Borneo geboekt!

Onze reis naar Maleisië is geboekt! We gaan deze zomer een rondreis maken door Borneo. Wederom wordt het weer een druk en vol programma waarbij we allerlei mooie en bijzondere plekken bezoeken (zie ook kaart).

Onze reis start in Kuala Lumpur waar wede highlights willenbekijken en het Olifanten natuurpark en revalidatiecentrum willen bezoeken.Daarna vliegen we naar Borneo(naar Kuching) vanuit waar we we een aantal excursieszullen maken: Bako National Park (hier maken we een trekking op zoek naar dieren) enGunung Gading National Park(op zoek naar de grootste bloem ter wereld, de Raflesia). Vervolgens vliegen we door naar Mulu waar we grotten gaan bezoeken. We hopen hier de miljoenen vleermuizen te zien die uitvliegen. Een paar dagen later vliegen we naar Kota Kinabula. Vanuit daar zullen we naar een klein eiland (Mantanani) gaan waar we een paar dagen kunnen genieten van zee (snorkelen)en strand.

Eenmaal terug op vaste land gaan we een ochtend raften op de Padas rivier (niveau 3-4). Verder gaan we naar het Kinabula Park en Poring Hot Springs. Dan vliegen we naar Sandakan en gaan we met de boot naar Sukau (jungle met o.a.neusapen en vuurvliegjes). We overnachten daar in een lodge in de jungle. Eenmaal terug in Sandakan bezoeken we een chinese tempel.

We eindigen de reis met een verblijf van vier dagen opeen kleinonbewoond eiland (Lankayan) waar we 2-3 dagen gaan duiken!Borneo schijnt echteengeweldige duiklocatie te zijn.Ook hopen we daar schildpadden te zien. Aan het eind hebben we dan nog 1 dag in Kuala Lumpur voordat we terugvliegen naar Nederland.

Als we op reis zijn, zullen we deze reisblog weer gaan bijhouden! Dit zal waarschijnlijk niet iedere dag zijn (vanuit de junglezal dat niet lukken;-)). In de grotere plaatsen is wel internet in het hotel.

Groetjes,

Kim & Stephan

De start van een nieuw avontuur!

Hallo en welkom op onze reislog!

Aangezien onze reis van vorig jaar naar Amerika is zeer goed bevallen (Zie roadtrip-2010.reismee.nl), hebben we besloten om jullie dit jaar ook mee op reis te nemen.

Dit jaar gaan we naar Maleisië en als frisse start in 2011 zijn we met de voorbereidingen begonnen. Regelmatig zullen wij onze voortgang enverhalenbijwerkenzodat jullie op de hoogte blijven. Tijdens onze reis zullen wij ookfoto'splaatsen en viade kaartkun je ons altijd vinden.

Naar verwachting vertrekken we ergens aan het eind van de zomer. We zullen dan 3 weken rondtrekken waarbij we Kuala Lumpur, Borneo en nog wat eilanden gaan bekijken.

Meer informatie over ons en de reis die ik ga maken vind je in het profiel.Mochten jullie nog tips en/of ideeën voor ons hebben dan horen we dat natuurlijk graag.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor onzemailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Wij zien je graag terug op onze reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met ons meereist!