roadtrip-2011.reismee.nl

Dag 5 – Bako National Park

Na een snel ontbijt stond onze gids om half 9 voor ons klaar om naar het Bako National Park te gaan, dit was een individuele excursie (dus we waren maar met 2en + gids/chauffeur). Na ongeveer een half uur rijden, waren we bij The Bako Village vanuit waar de bootjes vertrokken. Het was nogal druk, dus het duurde even voordat we in de boot konden. Echter onze gids regelde dat we eerder konden vertrekken, later vertelde hij dat de gidsen voorrang krijgen. We vaarden naar het strand bij het Bako National Park, omdat het eb was moesten we een stukje door het water naar het strand lopen. Daar zagen we meteen een groep mensen staan kijken naar een aantal apen (Silver Leave Monkey) die daar zaten. Er was ook een heel schattig baby-aapje bij.

Daarna begonnen we aan de trail. Al snel gingen we over smalle paadjes door de jungle, dit was nogal heuvelachtig. De trail was mooi, maar het was wel erg zwaar. De luchtvochtigheid was heel hoog, het leek net of je door een Turks stoombad liep, alleen de stoom ontbrak. Al snel waren we erg bezweet en plakkerig. Vooral Kim had ook moeite met de heuvels. Hier en daar was het ook glad, dit merkte Stephan toen hij onderuit ging, hij schepte hierbij de gids die nog net overeind bleef! Het was goed opletten en zoeken om dieren te zien. Toen we door de mangrove liepen hebben de bekende neusapen gezien. Verder zagen we geen insecten, waarschijnlijk door de hitte. We lunchten halverwege bij een strand (lunchpakket) en hebben nog even pootje gebaad. Daarna zijn we weer terug gelopen.

Onze gids had gehoord dat er vlakbij het hoofdgebouw, waar we zaten voor een drankje, een slang zat. Hier zijn hij en Stephan nog even naar gaan kijken. Terug vertrokken we in een bootje vanuit een steiger. Onze gids regelde, mede dankzij het rode hoofd van Kim, dat we niet lang hoefden te wachten op een boot en we ook nog een luxe ‘vip' boot kregen. Eenmaal terug in het hotel wilden we na het douchen eigenlijk naar het zwembad, maar inmiddels was het geen goed weer (bewolkt en regen). Dus zijn we maar een middagdutje gaan doen, Kim was nog steeds erg moe. Ze had al 2 nachten slecht geslapen (nog steeds last van de jetlag).