roadtrip-2011.reismee.nl

Dag 14 – Kinabalu National Park en Poring hot springs

Om 7.15 uur (alweer vroeg ja!) werden we door een gids opgehaald voor een dagtrip naar Kinabalu National Park (Kinabalu Mountain) en de Poring hot springs. Er gingen nog 4 andere mensen mee, allemaal uit de Filippijnen (buurland van Maleisië). Dit bleken hele aardige, leuke mensen te zijn waar we veel mee hebben gekletst. Ze vonden dat wij echt eens naar de Filippijnen moeten komen, omdat je er hele mooie duiklocaties hebt. Na zo'n twee uur rijden waren we bij het Kinabalu Park op 1500 meter hoogte. Er zijn ook veel toeristen die de Kinabalu berg beklimmen, maar daar moet je meerdere dagen voor uittrekken en dat hebben wij dus niet gedaan. Dit is ook heel zwaar, want de top ligt op 4096 meter hoogte. Als eerste bezochten we de botanische tuin, hier groeien veel plantensoorten. De bekendste zijn de bekerplanten en de Rododendronbossen. Daarna bezochten we de galerij, dit was nogal verouderd. We hadden een lekkere lunch in Poring met wederom rijst, kip, gamba's, groente en fruit.

Na de lunch gingen we naar de hangbruggen (Canopy walk), deze smalle bruggetjes hangen op 40 meter hoogte in de boomtoppen. Dit was leuk en wiebelde flink.

Daarna maakten we een korte wandeling naar de waterval. Hier maakten we ook weer de nodige foto's. Regelmatig wisselden we de camera uit met de Filippijnen zodat we samen op de foto konden en we van hun samen ook een foto konden nemen. Dit was wel leuk, want dat Filippijnse stel hadden een superdeluxe camera met een hele rugzak vol lenzen en benodigdheden. De camera zelf was echt zwaar.

In Poring bezochten we de warmwaterbron waar je kon zwemmen in warm water, een privé bad voor twee kon vullen of een voetenbad kon nemen. Wij kozen voor een voetenbad, het water was trouwens echt heel heet!

Op de terugweg stopten we nog bij een markt met souvenirs. We hadden verwacht rond 5 uur weer in Kota Kinabula te zijn, maar dit was pas om half 7. Opeens stopte het busje in het centrum en stapten we uit. Kim snapte er niks van, want zij dacht dat wij als laatsten eruit moesten bij de homestay. Stephan bleek een verrassing te hebben geregeld voor Kims verjaardag! Erg leuk: een massage voor ons allebei in Helens beauty salon (door Olaf aangewezen als veilige salon). Dit is hier echt heel goedkoop trouwens: 53 RM p.p. voor 1,5 uur (53/4 = circa 13 euro). We namen een half uur voetreflexmassage en 1 uur bodymassage. Het was lekker, wel af en toe wat hardhandig (vooral bij Stephan, zijn massage werd door een man gegeven). Daarna werden we opgehaald door Olaf en gingen we meteen eten. Kim mocht kiezen en wilde graag vis eten. Olaf had het idee om vandaag wat luxer uit eten te gaan. We aten bij een visrestaurant waar je zelf je vis uit een aquarium kon kiezen. We kozen voor een Red snapper en grote garnalen, met rijst en paksoi. Als voorgerechtje kregen we satéstokjes. Het eten smaakte erg goed.

Francien van der Welle

Hallo Kim en Stephan. Hier even een berichtje uit een vochtig Holland...Kim van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog vele jaren.
Misschien heb je daar ook souvenierwinkeltjes waar ze magneten verkopen voor de kast...die sparen wij dus zou wel leuk zijn.
Nog een fijn vakantie verder en de groetjes van ons.