roadtrip-2011.reismee.nl

Dag 18 t/m 21 - Lankayan

Om half 10 stond er een taxi busje klaar voor een kort ritje naar de vertrekplaats van de jetty naar Lankayan. We zaten in het busje bij een Engels meisje en haar moeder. Om 10 uur vertrokken de twee jetty's in volle vaart naar Lankayan. Rond half 12 waren we op Lankayan.

We kregen een welkomstdrankje en uitleg over het eiland en de activiteiten. Het bleek verplicht te zijn om een refreshment course te volgen als je meer dan een jaar niet meer had gedoken. Bij ons was het twee jaar geleden. We baalden hier wel van, want wij dachten dat ze tijdens de oriëntatieduik ook wat oefeningen zouden doen en dat voldoende zou zijn. We hadden namelijk nog overwogen om in Nederland een opfrisles te nemen, maar uiteindelijk hadden we dat niet meer gedaan. De cursus was hier even duur dan de les in Nederland. We konden wel 's middags al beginnen met de refreshment course, daardoor hoefden we maar één bootduik te missen. We moesten eerst theorie-examens maken en daarna gingen we in zee naast het duikcentrum alle oefeningen doen. Kim vond het wel fijn om de oefeningen nog eens te doen en dat er de volgende ochtend tijdens onze eerste bootduik iemand goed op ons lette. Na de eerste bootduik had Stephan veel hoofdpijn doordat problemen had om zijn voorhoofdholte te klaren. 's Middags heeft hij daarom op bed gelegen. Kim heeft wel de 2e bootduik gedaan. Hoewel het eiland helemaal was volgeboekt, waren er weinig duikers. De 2e bootduik gingen alleen Kim en Alice (Engels meisje) mee.

De 3e bootduik was om half 4 en toen waren we met 5en (wij, Alice en een Frans meisje en haar vader). Het duiken is mooi hier: heel kleurig koraal en veel vissen (vooral veel kleine vissen). We hebben ook nog twee hele grote schilpadden gezien. Tijdens het duiken hoorden we drie keer een harde klap. Volgens de duikgidsen was dit dynamite fishing. De vissers laten dynamiet in het water ontploffen en scheppen vervolgens de dode vissen uit het water. Het is verboden en er staan boetes voor, want het beschadigd het koraal en dood veel vis.

's Avonds (net voor het eten) hebben we een rondje gelopen rondom het mooie eiland. Het eiland is echt maar klein (5 hectare).

De 3e dag hebben we allebei drie bootduiken gemaakt. Het was niet zo lekker weer (bewolkt) en het zicht in het water was slecht, dat was wel jammer.

De 4e dag moesten we helaas al om 7 uur 's ochtends met de boot vertrekken. Lankayan is echt een aanrader: mooi eiland, luxe groot chalet met bad en douche, balkon met ligstoelen en eigen strandje. En lekker eten: 3x per dag een uitgebreid buffet.

Eenmaal terug op het vaste land konden we naar Sepilok en het Sepilok nature resort. We hadden hier niet zo'n zin in, want dit hadden we eerder al gezien. Dus kozen we ervoor om te gaan relaxen bij het Sabah hotel. Hier liggen we nu heerlijk aan het zwembad. Onze vlucht naar Kuala Lumpur is pas vanavond. Daar blijven we nog een nachtje in een bed and breakfast en dan vliegen we morgenavond terug naar Frankfurt. Dan nog 4 uurtjes rijden en dan zijn we weer thuis...