roadtrip-2011.reismee.nl

Dag 15 t/m 17 – Sukau excursie

We moesten al weer erg vroeg weg voor onze vlucht naar Sandakan van 7 uur. Na 3 kwartier vliegen werden we daar opgewacht door onze gids van S.I. tours sdn. Via Olaf hadden we deze 3 daagse excursie geboekt. Met een grote bus vetrokken we naar Sepilok. We waren ingedeeld in een leuke groep: een Nederlands gezin, Nederlands stel, een Deens stel en een Belgisch stel. In Sepilok bekeken we eerst een video. Het doel van Sepilok is het opvangen van orang-oetans (wezen en gewonde dieren) en ze de vaardigheden leren om ze weer terug in de jungle te laten. Dit deel konden we verder niet zien, dit verstoort hun programma. We konden wel naar het platform waar 2x per dag voedsel wordt weggelegd. Hier komen orang-oetans die niet helemaal voor zichzelf kunnen zorgen. We konden het goed zien, ze kwamen van alle kanten aan en het mannetje kwam vlak langs ons gelopen.

Om 11 uur vertrokken we naar Sim Sim Jetty voor de boot naar de Abai jungle lodge waar we zouden overnachten. 's Middags maakten we nog een River cruise en 's avonds een avondwandeling op zoek naar insecten. Zo'n River cruise is leuk, je gaat in een klein bootje door de rivier en de gids is erg goed in dieren spotten. Zo zag hij de tweede dag een orang-oetan in een boom. Stephan zei: ik zie alleen een zwart stipje. De gids: ja, dat is hem. Jaja, hij kan ons alles wijsmaken. Maar daarna zagen we hem wel bewegen. Gelukkig mochten we af en toe de goeie verrekijker van de gids lenen.

De volgende dag hadden we om half 7 een ochtend cruise naar het Pitas Oxbow meer. Het meer is flink begroeid met waterplanten. Daarna hadden we ontbijt en wat vrije tijd. Net voor de middag gingen we weer op pad om deel te nemen aan het boomplant-project. Alle toeristen kunnen hier een boom planten, ieder boompje krijgt een nummer die je registreert met je naam. Vervolgens kun je na een tijdje mailen en dan geven ze door hoe groot je boom dan is. Na ons boompje geplant te hebben kregen we een lunch in een dorpje van de lokale bevolking. De Belgische vrouw deelde nog wat speelgoed uit wat ze vanuit huis had meegenomen (totaal 5 kg!). Al snel zagen we overal kinderen met ballonnen. Na de lunch vetrokken we naar Sukau Jungle Lodge, onderweg zagen we een krokodil en ook nog een kudde olifanten. Later in de middag maakten we nog een River cruise op de Menanggul River, hier zagen we veel dieren (vooral veel neusapen, een grote varaan en veel mooie vogels). 's Avonds na het eten keken we nog een video (documentaire gemaakt door BBC) over de neusapen in dit gebied.

De volgende ochtend hadden we een lange boottocht (circa 2,5 uur) voor de boeg, we moesten namelijk weer helemaal terug naar het beginpunt. Tussendoor stopten we even in Abai voor een korte theepauze. Rond 10 uur waren terug in Sandakan. Hier bezochten we nog een chinese tempel (Puh Jih Syh tempel). We eindigden in het Sabah hotel waar we een lunch inbegrepen was. We checkten in, aten wat en hebben de rest van de dag doorgebracht bij het zwembad. Ook zochten we op internet nog een bed and breakfast uit voor onze laatste nacht in Kuala Lumpur (was nog niet geboekt). We kozen er een uit vlakbij het vliegveld zodat we dan niet weer 1 uur naar de stad en een uur terug hoeven te reizen.