roadtrip-2011.reismee.nl

Dag 8 – Mulu

Om half 9 vertrokken we met onze gids in een longboot vanuit het resort richting de Wind Cave en de Clearwater Cave. Aangezien het de dag ervoor flink had geregend konden we vandaag overal goed aanmeren en hoefden we niet door het water te lopen. Onderweg stopten we eerst bij een dorpje van de Penan, dit was een Nomadenvolk die in de jungle leefde. De overheid heeft de longhouses gebouwd (en al 2x herbouwd wegens brand) om deze mensen te helpen en ervoor te zorgen dat ze niet meer teveel jagen en bomen kappen. We konden hun historie lezen en kleine souvenirs kopen.

De Wind Cave bereikten we met de boot. Voor de Clearwater Cave moesten we meer werk verzetten (200 tredes omhoog). In de Clearwater cave is de langste onderwater rivier van Azië (177 km). Eenmaal terug hadden we een lunch op de picknickplaats. Hier maakten we ook een verfrissende duik in het water wat uit de grot kwam.

's Middags hadden we zin om aan het zwembad te gaan liggen (Stephan dit keer ook in de schaduw), maar ja hoor: weer regen! Tja, dat heb je als je in het regenwoud bent.. Rond half 5 namen we een busje naar de parkentree voor poging 2 om de vleermuizen te zien uitvliegen. De grotten bezoeken moet verplicht met een lokale gids, als je de grotten niet in gaat, kun je er ook zelf naartoe. Dus maakten we weer de 3 km lange wandeling, dit keer in record tempo omdat Stephan bang was dat we te laat zouden komen. Rond kwart over 5 waren we bij het uitkijkpunt op de grotingang. Er zaten al veel mensen te wachten. En ja hoor, om kwart voor 6 kwamen de eerste vleermuizen naar buiten en rond 10 over 6 de laatste. Het was mooi om te zien, ze vlogen in een lange spiraalvorm naar buiten.

De nacht begon wat onrustig met een raar geluid. Kim was bang dat het insecten waren, omdat ze al eerder een oorworm op haar hoofdkussen had gevonden. Gelukkig viel het allemaal mee en was de hotelkamer verder gewoon schoon en insectloos op een mug na.